Kristianstad
Antal tillfällen
1 st

Om arrangemanget

Att fermentera (alltså att mjölksyrajäsa) ökar stadigt i popularitet. Förutom att resultatet blir väldigt gott så är det ett enkelt sätt att ta tillvara på årets skörd och förlänga råvarornas livstid. Det tar sin lilla tid, men å andra sidan sköter processen sig själv.

Om workshopen
I denna workshop får du lära dig om fermentering som konserveringsmetod och smakhöjare. Du kommer att lära dig mjölksyra grönsaker, fermentera dryck och bönor. Vi kommer att prata om mögel, jäst och bakterier och vad som händer i livsmedel.

Du kommer bland annat att få pröva att syra grönsaker, göra kombucha och tempe. Du kommer också få lära dig vad som händer i under fermenteringen.

För vem
Inga förkunskaper krävs.

Kursledaren
Emilia Göransson.
Våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem, där alla ledare kontinuerligt erbjuds möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling.

Kursmaterial
Kostnaden för matvaror är inräknade i deltagaravgiften. Inga ytterligare kostnader tillkommer. Receptet får du med dig hem.

- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Ni anmäler både föräldern och barnet till workshopen. Priset är per person.
- Ange eventuell matintolerans och/eller allergi i samband med din anmälan. I någon mån kan alternativ erbjudas, dock ej fullt ut individanpassad meny.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.
Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan Kristianstad

Magasinsgatan 2, Kristianstad