Kropp och hälsa

Stela män finner smidighet i kundaliniyoga

Inom kundaliniyoga gör man olika kroppsövningar i kombination med särskilda andningstekniker. Mentalt vänder man sig inåt och fokuserar bara på sig själv, ser inte övriga deltagare och bör heller inte jämföra sig med andra då alla har olika fysik och olika förutsättningar.

Den 54-årige örebroaren Magnus Fredriksson är en inspirerande bekantskap som verkligen brinner för det han gör. Engagemanget och glädjen märks i varje formulering och bara att höra honom berätta om yogans olika delar får mig att känna mig aningen mjukare i kroppen. Är det verkligen möjligt?

För sju år sedan snurrade ekorrhjulet lite för fort och Magnus dundrade rakt in i den ­berömda väggen. Vägen tillbaka är tuff och det krävs både tid och arbete för att bygga upp den nya ­versionen av sig själv. Räddningen i Magnus fall blev att han via sin kbt-terapeut kom i kontakt med kundaliniyoga.

– Jag erbjöds att prova yoga som ett verktyg för avslappning. Jag tänkte att det nog var lite hokus pokus men bestämde mig för att testa ändå.

Magnus hade tidigare bara spelat hockey och fotboll så detta var ett helt främmande hälsoperspektiv att ta sig an. Han stannade passet ut och kände genast att detta var rätt väg. I dag är han otroligt tacksam för att han vågade testa det okända och totalt förändra sin syn på yoga.

– Vi i västvärlden vill gärna veta allt i förväg och är lite rädda för att våga ­testa. För mig blev det en uppenbarelse. Yoga är meditation och det var precis vad jag behövde för att vända mitt dåliga ­mående.

Han fortsatte och till slut yogade han hemma på egen hand varje morgon, för att det verkligen fick honom att må bra. Detta hjälpte honom ur den psykiska ohälsan och efter fyra års eget yogande gick han en kundaliniyogautbildning och blev lärare. Efter en tid fick han en förfrågan om att hålla klasser i yoga. Han tackade ja och körde igång – men så kom pandemin och satte käppar i hjulen.

– Termin ett var det fullt med deltagare och termin två föll det. Jag tappade orken lite när ingen kom och fortsatte att fokusera på att yoga för min egen skull istället.

I samma veva bytte han jobb och lade mer och mer fokus på det. Men så, i vintras, var det en annons från Medborgarskolan som fångade hans intresse. Medborgarskolan sökte ledare i yoga och Magnus åkte dit för att få veta hur upplägget skulle kunna se ut. Konceptet som växte fram var yoga för stela män.

– Många män är ganska främmande för att utsätta sig för okända format. Jag lägger upp mina kurser så att de ska vara tillgängliga för alla. Vem som helst ska kunna delta och känna sig bekväm i det man gör. Jag vill ha dit vanliga människor som skulle vilja men aldrig riktigt vågat. Jag vill tona ner det lite, få folk att våga prova och ­sedan finns möjlighet att fördjupa sin yoga och ­utveckla det hela.

Magnus säger att han får en kick av att få folk att må lite bättre. Det finns mycket stress och press i vårt samhälle och han känner att han som funnit kundaliniyoga och vet vad det kan hjälpa till med har ett uppdrag att föra ut så mycket yoga som möjligt till andra som kan behöva det. Han hoppas att folk köper konceptet.

– Jag vet ju att det funkar och vill gärna dela med mig.

Jag kommer att ha två yogaklasser för män. En med blandade åldrar och en mer ­inriktad på seniorer.

Magnus har inga kunskaper inom varken ­fysiska eller psykiska sjukdomar och är noga med att han inte är någon behandlare utan ­erbjuder ett kompletterande verktyg. Och inte vilket verktyg som helst, utan ett som får andning, kropp och sinne att mötas i ett fokus som blir meditativt av sig själv. Kundaliniyoga.